Thursday, October 14, 2010

Past Year Exam HBMT2103 SEM JAN09

HBMT2103_SEM JAN09/F_AR
1…
BAHAGIAN A /
PART A
ARAHAN/
INSTRUCTIONS
Bahagian A mengandungi LIMA soalan. Jawab SEMUA soalan.
Part A contains FIVE questions. Answer ALL questions.
SOALAN/
QUESTIONS: Markah/Marks
1.
State the meaning of “multiplication as a rectangular array of objects”.
Nyatakan makna
pendaraban sebagai sebagai suatu susunan objek dalam bentuk segiempat”.
( 4 )
2.
State the difference between “division as the inverse of multiplication” and “division as grouping”. Provide a suitable example for each.
Nyatakan perbezaan antara
pembahagian sebagai salingan kepada pendaraban” dan pembahagian sebagai pengumpulan semula”. Berikan contoh yang sesuai untuk setiap satu.
( 4 )
3.
State TWO difficulties associated with learning about time for Year 2 students.
Nyatakan DUA kesukaran berkaitan dengan belajar tentang masa bagi pelajar Tahun 2.
( 4 )
4.
State the difference between mass and weight.
Nyatakan perbezaan antara jisim dan berat.
( 4 )
5.
Explain the meaning and uses of pre-measurement, using a suitable example.
Nyatakan maksud dan kegunaan pra-pengukuran dengan menggunakan satu contoh yang sesuai.
( 4 )
HBMT2103_SEM JAN09/F_AR
2…
BAHAGIAN B /
PART B
ARAHAN /
INSTRUCTIONS
Bahagian B mengandungi LIMA soalan. Jawab TIGA soalan SAHAJA.
Part B contains FIVE questions. Answer THREE questions ONLY.
SOALAN/
QUESTIONS Markah/Marks
1.
(a) Explain the differences between comparison and completion in subtraction.
(4)
(b) Give ONE set induction to explain to the Year 2 students the difference between addition and subtraction.
(4)
(c) Explain FOUR steps you would take to assist your students to master the concept of addition with regrouping.
(12)
(a) Terangkan perbezaan antara perbandingan dan penyempurnaan dalam penolakan.
(b) Beri SATU set induksi untuk menerangkan kepada pelajar Tahun 2 perbezaan antara penambahan dan penolakan.
(c) Terangkan EMPAT langkah anda akan ambil untuk membantu pelajar anda mahir dalam konsep penambahan sebagai pengumpulan semula.
(Jumlah/
Total: 20)
2.
(a) Explain with examples the difference between a X b and b X a to your students.
(4)
(b) Explain with example how would you introduce the concept of multiplication.
(6)
HBMT2103_SEM JAN09/F_AR
3…
(c) Prepare FOUR Task Cards for teaching multiplication as rectangular array:
i. TWO Task Cards for high achieving students.
ii. TWO Task Cards for weak students.
(10)
(a) Terangkan dengan contoh perbezaan antara a X b dan b X a kepada pelajar anda.
(b) Terangkan dengan contoh bagaimana anda akan memperkenalkan konsep pendaraban.
(c) Sediakan EMPAT Kad Kerja untuk mengajar pendaraban sebagai suatu bentuk segiempat:
i. DUA Kad Kerja untuk pelajar cerdas,
ii. DUA Kad Kerja untuk pelajar lemah.
(Jumlah/
Total: 20)
3.
(a) Explain with examples what is the meaning of division as
i. Equal shares.
ii. Repeated subtraction.
(6)
(b) Explain the two different algorithms for division.
(4)
(c) Plan a teaching and learning activity that would enable students to understand the relationship between division and multiplication. Your description should contain topic, learning outcome, materials, procedures and questions to your students.
(10)
HBMT2103_SEM JAN09/F_AR
4…
(a) Terangkan dengan contoh makna pembahagian sebagai
i. bahagi sama banyak,
ii. penolakan berulang.
(b) Terangkan DUA algoritma berbeza untuk pembahagian.
(c) Rancangkan satu aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang boleh membantu pelajar untuk memahami perkaitan antara pembahagian dan pendaraban. Penerangan anda haruslah mengandungi tajuk, hasil pembelajaran, bahan, prosedur dan soalan-soalan untuk diajukan kepada pelajar.
(Jumlah/
Total: 20)
4.
(a) What are the advantages of teaching children estimation and mental computations on money?
(4)
(b) Explain THREE main problems that students encounter when learning topic of money.
(6)
(c) Plan a teaching and learning activity that enables students to solve story problems in Real Life situations for money up to RM50.
(10)
(a) Apakah kebaikan mengajar pelajar tentang penganggaran dan pengiraan secara mental tentang wang?
(b) Terangkan TIGA masalah utama pelajar hadapi apabila belajar tentang tajuk wang.
(c) Rancangkan satu aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang boleh membantu pelajar menyelesaikan masalah bercerita dalam situasi kehidupan seharian bagi wang sehingga RM 50.
(Jumlah/
Total: 20)
HBMT2103_SEM JAN09/F_AR
5…
5.
(a) List TWO concrete objects you would use to teach faces of clocks.
(4)
(b) Explain TWO reasons why you should use both analogue and digital clocks to teach Year 2 pupils the topic of Time.
(6)
(c) Prepare TWO Task Cards for the activity: knowledge of time in everyday life. There should be TWO questions in each card.
(10)
(a) Nyatakan DUA bahan maujud yang anda akan guna untuk mengajar tentang muka jam.
(b) Terangkan DUA sebab mengapa anda perlu mengajar jam analog dan digital kepada pelajar Tahun 2 tentang tajuk Masa.
(c) Sediakan DUA Kad Kerja untuk aktiviti: Pengetahuan tentang masa dalam kehidupan seharian. Ia mesti mengandungi DUA soalan dalam setiap kad.
(Jumlah/
Total: 20)
HBMT2103_SEM JAN09/F_AR
6…
BAHAGIAN C /
PART C
ARAHAN /
INSTRUCTIONS
Bahagian C mengandungi DUA soalan. Jawab SATU soalan SAHAJA.
Part C contains TWO questions. Answer ONE question ONLY.
SOALAN/
QUESTIONS Markah/Marks
1.
(a) Explain with examples, the difference between “measuring mass using non-standard units” and “measuring mass using standard units”.
(4)
(b) Suggest TWO different activities for teaching measuring mass using non-standard units:
i. ONE activity for high achieving students,
ii. ONE activity for weak students.
(10)
(c) Prepare ONE Task Sheet for measuring mass using standard units. Your Task Sheet should contain exercises on measuring mass using standard units.
(6)
(a) Terangkan dengan contoh, perbezaan antara
(b) Cadangkan DUA aktiviti berbeza untuk mengajar pengukuran jisim menggunakan unit bukan piawai:
i. SATU aktiviti untuk pelajar cerdas,
ii. SATU aktiviti untuk pelajar lemah.
(c) Sediakan SATU lembaran kerja untuk mengukur jisim menggunakan unit piawai. Lembaran kerja anda harus mengandungi soalan-soalan tentang penguran jisim menggunakan unit piawai.
pengukuran jisim menggunakan unit bukan piawai” dan pengukuran panjang menggunakan unit piawai”.
(Jumlah/
Total: 20)
HBMT2103_SEM JAN09/F_AR
7
2.
(a) Explain TWO reasons for introducing measurement of liquid to children through the use of non-standard units.
(4)
(b) Explain the misconception with regards to capacity for some children.
(4)
(c) Plan a teaching and learning activity that enable students to measure volume of liquid using non-standard units. Your description should contain topic, objectives, materials, procedures, and questions to your students.
(12)
(a) Terangkan DUA sebab untuk memperkenalkan pengukuran cecair kepada pelajar melalui penggunaan unit bukan piawai.
(b) Terangkan tentang kesilapan konsep kepada sesetengah pelajar berkaitan tentang kapasiti.
(c) Rancangkan satu aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang boleh membantu pelajar mengukur isipadu cecair dengan menggunakan unit bukan piawai. Penerangan anda harus mengandungi tajuk, objektif, bahan, prosedur dan soalan-soalan yang diajukan kepada pelajar anda.
(Jumlah/
KERTAS SOALAN TAMAT /
Total: 20)END OF QUESTION PAPER
􀂄

1 comment:

  1. terima kasih...lebih berterima kasih sekiranya disertai dengan jawapan.....

    ReplyDelete